Резервне копіювання даних і чому це важливо для бізнесу?

Вересня 27, 2021 / Читання статті займе близько 9 хв.

Написано співробітниками «ІТЕЗ»

Резервне копіювання даних і чому це важливо для бізнесу?

Сучасний бізнес вимагає великих вкладень в забезпечення високого рівня інформаційної безпеки та збереження даних.

Втрата документів, звітів, важливих контактів може призвести до прямих фінансових збитків, навіть втрати клієнтів і партнерів. Важливо своєчасно виконувати резервне копіювання даних, зберігаючи всі важливі документи на додаткових пристроях зберігання інформації.


Що таке резервне копіювання?

Резервне копіювання або бекап - створення копій всіх файлів, наявних на пристрої, жорсткого диска на інших пристроях або передача їх для зберігання в хмарі на випадок втрати або пошкодження комп'ютера.

Виділяють два види резервного копіювання:

  1. Повне, при якому копіюються всі важливі файли, що зберігаються на комп'ютері або знаходяться на корпоративному сервері або в хмарі.
  2. Диференціальне, коли спочатку на носій копіюються всі файли, а потім згідно з встановленим заздалегідь графіком копіюються дані, які були змінені.

Другий варіант вважається найбільш продуктивним. Але, тим не менш, не всі програми на даний момент підтримують резервне копіювання даних.


Причини втрати даних

До найбільш частих причин, через які відбувається втрата даних, можна віднести:

  • Помилки власника, коли потрібні і важливі документи і файли видаляються через неуважність або помилок.
  • Збій системи. В такому випадку файл може бути, як видалений, так і пошкоджений, що унеможливлює роботу з цим файлом.
  • Вірус. Занесений в систему вірус або шкідлива програма може стати як причиною пошкодження або видалення файлів з жорсткого диска, так і зміни даних в ньому.
  • Шифрувальник. Останнім часом в компаніях дуже гостро постала проблема з вірусами шифрувальниками, вони повністю зашифровують жорсткий диск, а якщо комп'ютер включений в локальну мережу, то і всі комп'ютери в локальній мережі і сервери компанії. Після такого шифрування ви не зможете користуватися комп'ютерами і серверами до тих пір, поки ви не сплатите хакерам їх вимогу за розшифровку даних. Але навіть якщо ви оплатили, з великою ймовірності вам все одно нічого не розшифрують і дані будуть назавжди загублені, а гроші витрачені.
  • Хакерська атака може пошкодити файли, що зберігаються на сервері компанії або бухгалтерські бази даних.
  • Вихід з ладу жорсткого диска або комп'ютера в цілому.

Як часто виконувати резервне копіювання?

Резервне копіювання даних необхідно виконувати з тією частотою, з якою відбувається оновлення документів. Наприклад, якщо компанія щодня вносить зміни в свої файли, формує звіти – то виконувати резервну копію необхідно щодня, в кінці робочого дня. Якщо фірма невелика, і файли зі звітністю оновлюються раз на тиждень – то дані необхідно копіювати щотижня.

Копіювання обов'язково необхідно виконувати і перед перевстановленням операційної системи або при оновленні програмного забезпечення.

Для того щоб не забувати вчасно робити бекап, слід встановити спеціальну програму для резервного копіювання даних. Як налаштувати резервне копіювання для тієї чи іншої програми, можна дізнатися з інструкції до неї або звернеться до обслуговуючого системного адміністратора.

Програмне забезпечення буде або нагадувати власнику про необхідність чергового бекапа, або ж виконувати його самостійно, якщо мова йде про копіювання документів в хмарне сховище.


Як вибрати програму для створення резервної копії?

При виборі програми необхідно звернути увагу на кілька основних параметрів:

  • Можливість налаштування розкладу копіювання даних. Важливо, щоб програма заздалегідь нагадувала вам про необхідність виконати резервне копіювання.
  • Управління розміщенням і копіями даних. Програма повинна підтримувати можливість резервного копіювання даних на кілька носіїв. Більш того, аналізувати всі файли і вибирати для копіювання ті, в які були внесені зміни з дати останнього резервного копіювання.
  • Програма повинна підходити співробітникам і бути проста в управлінні. Чим простіше інтерфейс і чим швидше ваші співробітники навчаться користуватися програмою, тим краще.

Який носій вибрати для зберігання резервних копій?

Серед найбільш популярних фізичних носіїв для зберігання інформації виділимо:

  1. SSD і HDD диски. Це жорсткі диски з великим об'ємом вбудованої пам'яті. Незважаючи на високу вартість, вважаються одними з найбільш надійних. Проте, їх необхідно берегти від ударів і падінь, в іншому випадку, накопичувач може вийти з ладу.
  2. USB-накопичувачі з великим об'ємом пам'яті. З переваг можна виділити порівняно невелику вартість пристрою, компактність і зручність підключення до будь-якого пристрою. З мінусів-обмежена кількість записів і менший обсяг пам'яті.
  3. Оптичні диски CD, DVD або Blu-ray. Бюджетний варіант, у якого є маса недоліків. В першу чергу, невеликий обсяг вільної пам'яті. По-друге, це нетривалий час служби. Диски необхідно оберігати від перепадів температури, впливу ультрафіолету, механічних пошкоджень.
  4. Мережеві сховища NAS. Це спеціальні пристрої невеликого розміру, в яких встановлені жорсткі диски. Мережеве сховище підключається в локальну мережу організації після чого всі комп'ютери і сервери компанії можуть централізовано здійснювати резервне копіювання даних на цей тип носія інформації. Це найбільш дорогий спосіб організації резервного копіювання даних, але і найефективніший і не вимагають будь-яких дій від користувача. Система резервного копіювання на мережеве сховище налаштовується системним адміністратором один раз і потім працює довгий час без збоїв.

Хмарні сервіси зі створення та зберігання резервних копій

Створення резервної копії в хмарі на iCloud або Google Drive є одним з популярних варіантів. Більшість сервісів надають клієнтам можливість самостійно вибирати необхідний обсяг сховища і оплачувати тільки використовуване місце. Крім того, деякі фірми і зовсім надають своїм користувачам кілька гігабайт в хмарі безкоштовно, що ідеально підходить для невеликих фірм і компаній.

Незважаючи на свою простоту і порівняно невисоку вартість, використання хмарного сервісу для зберігання інформації має і свої недоліки.

В першу чергу, це передача корпоративної інформації на чужий сервер. При неналежному рівні захисту, вона в будь-який момент може стати надбанням громадськості.

Крім того, провайдери, що надають хмарні технології та їх розробники не несуть відповідальності за збої в мережі і тим більше не відповідають за видалення даних. Тобто, при збої в роботі сервера, зникнення важливої інформації компанія може зазнати збитків, які їй ніхто не відшкодує.

Крім того після закінчення підписки дані клієнтів і їх файли видаляються з хмарного сервісу. Звичайно, цей процес не буде запущений відразу після закінчення терміну підписки, але як мінімум протягом місяця ваші дані будуть видалені. Хорошим варіантом є наявність власного сервера або мережевого сховища для резервного копіювання даних.


Що потрібно резервувати?

І все ж, які документи потребують резервного копіювання?

  • В першу чергу, це робочі документи: бланки договорів, статутні документи підприємства, анкети співробітників та інша документація, яка не особливо бере участь в роботі підприємства, але в той же час повинна завжди бути під рукою на випадок перевірки.
  • Звіт. Наприклад, резервне копіювання 1С Підприємство і всіх створених в програмі звітів.
  • База даних. Бухгалтерська база та інші важливі бази даних обов'язково повинні резервуватися.
  • Закладки браузера. Чи не найнеобхідніше, але в деяких ситуаціях не буде зайвим мати копії адрес відвідуваних вами і корисних для компанії сайтів.
  • Файли налаштувань програм, які часто використовуються на підприємстві.
  • Контакти. Всі важливі контакти, зокрема, дані Ваших партерів, їх номери телефонів, адреси електронної пошти повинні бути продубльовані.

Бажано робити не одну, а кілька резервних копій, щоб уникнути неприємних ситуацій, коли інформація втрачена, а флешка або диск з резервною копією був загублений. Найкраще зробити кілька резервних копій на різних носіях і зберігати їх в різних місцях.


Порядок створення резервної копії

Резервне копіювання серверів або даних комп'ютера повинно проходити в кілька основних етапів.

  1. На першому етапі підключається зовнішній накопичувач або ж відбувається підключення до хмари або мережевого сховища.
  2. На другому етапі відбувається безпосередньо копіювання всіх необхідних даних.
  3. На третьому етапі важливо перевірити дані, поміщені в резервне сховище: чи всі вони були передані, коректно відкриваються, чи не пошкоджені архіви.
  4. Останній етап - відключення накопичувача.

Попередньо можна використовувати програми-архіватори, щоб файли займали менше місця.

Резервне копіювання даних - це не модна тенденція, а необхідність. Вчасно збережені дані не потрібно відновлювати, витрачаючи час і гроші. Незважаючи на те, що дані можна відновити навіть після того, як вони були видалені з кошика, все ж резервне копіювання залишається єдиним надійним варіантом зберігання даних. Це пов'язано з тим, що для відновлення видалених файлів знадобитися установка спеціальних програм, а в деяких випадках, допомогти зможе тільки фахівець з сервісного центру.