Программа 1С Підприємство, що це таке?

Все, що вам варто знати про 1С: Підприємство: докладний огляд програмного забезпечення
та рекомендації щодо його ефективного використання

* Читання матеріалу займе близько 20 хв, прослуховування 27 хв.

У бізнесі існує одне з основних правил, що застосовується абсолютно до всіх сфер: «Час – це гроші». І, звичайно, технологічна оптимізація, як й інші сучасні вдосконалення, дозволяє значно скоротити час, витрачений на рутинні, але важливі операції, в тому числі й на бухгалтерські, облікові тощо. Як наслідок – на процес, робота над яким ще пару десятків років тому займала кілька годин, сьогодні віднімає у працівника усього кілька хвилин. Як це сталося і чому ім'я цієї еволюції «1С: Підприємство» — розповімо далі.

Що таке 1С: Підприємство та для яких цілей використовується

1С: Підприємство – це програма, завдання якої полягає в автоматизації процесів бухгалтерського, управлінського, податкового, кадрового обліку та, як наслідок, в оптимізації використання всіх ресурсів підприємства. Це – не новий діджитал-винахід: адже цьому ПЗ більше ніж двадцять років, і за цей час воно стало одним з головних інструментів малого, середнього бізнесу, бюджетних, державних структур, а також великих холдингів і підприємств.

За своєю суттю це – програмна оболонка, яка систематизує базу даних і дозволяє здійснювати доступ до неї та виконувати супутні операції за виразно короткий термін. До слова, спочатку компанія не створювалася як основа для програмного ПЗ, а якраз навпаки: підприємство стало субпродуктом, який і приніс славу творцям.

1С: Підприємство – це уніфікована, універсальна версія програмного забезпечення, на базі якої побудовано досить багато додаткових прикладних рішень (Бухгалтерія, Управління торгівлею, Зарплата і Кадри, Управління торговим підприємством, Торгівля і Склад, Комплексний облік, а також вузькоспрямована 1С: Бухгалтерія для України.

Саме на останній версії варто зупинитися докладніше. Широкий спектр завдань, з яким справляється це ПЗ, створене с урахуванням особливостей законодавства України, містить:

  • Облік: кадрів, зарплати, ПДВ, непрямих витрат, активів, касових, торгових і банківських операцій, операцій з тарою, розрахунків з контрагентами, а також складський, партійний, документний облік і можливість ведення відразу декількох організацій в одній базі.
  • Типові бухгалтерські звіти та прикінцеві операції періоду
  • Податкові операції: облік, різні системи оподаткування та інше.

1С: Бухгалтерія для України розроблена близько 30 років тому, і сьогодні підприємствами використовується восьма версія в редакції, яка адаптована саме для українського бізнес-середовища.

Важливо: з 2021 року технічна та програмна підтримка даного ПЗ припинена, але функціонально воно все ще може використовуватись, щоправда – з доробками. А все програмне забезпечення 1С: Підприємство заборонено до використання державними компаніями на території України (для приватних підприємців обмеження не встановлювалося – використання залишили на власний розсуд українських бізнесменів).

При цьому на 1С: Бухгалтерія для України, яка є досить вузьким рішенням без додаткових компонентів, специфікація програми не закінчується. У список типових рішень входять:

  • Управління виробничим підприємством – виробничий і фінансовий облік, взаємовідносини з клієнтами, кадри, зарплата та інше.
  • Управління невеликою компанією – до неї входить три компоненти: взаємозв'язки з клієнтами, Торгівля і Склад та облік виробництва.
  • Управління торгівлею – містить в собі компоненти з управління взаємозв'язками з клієнтами та торгівлю/склад.
  • Зарплата та Управління персоналом – використовується для проведення фінансових операцій із нарахувань заробітної плати та роботи з кадровим складом.
  • Управління торговим підприємством – містить в собі кілька базових компонентів, до яких входять Зарплата і кадри, Бухгалтерський облік, Склад, Торгівля та інші.

Чому серед аналогічних програм вибирають саме 1С: Підприємство

Багатофункціональність, універсальність, мінімальний термін опановування базових навичок й адаптивність під ті чи інші сфери – це і є ключові переваги програми, завдяки яким її використовують як основну методику автоматизації бізнес-процесів поза залежністю від форми власності чи масштабу бізнесу.

Незважаючи на те, що з кожним роком з'являється все більше й більше альтернативних програм, саме 1С: Підприємство не здає свої позиції. Секрету як такого в цьому немає, просто саме це забезпечення є прикладом того, як важливо швидко впроваджувати передові технології, не просто відстежуючи, а навіть попереджаючи потреби кожної ніші. З кожною новою версією у користувача з'являється можливість вирішувати все більш складні та навіть дуже об'ємні завдання, використовуючи розширену панель інструментів. Вбудовані конструктори, редактори, механізм запитів на базі SQL, інтегровані мови програмування, а також різні прикладні рішення: Документи, Довідники, Регістри і Константи – все, що необхідно для автоматизації бізнес-процесу.

Важливо і те, що у даного ПЗ практично відсутні технічні обмеження: 1С: Підприємство у всіх наявних у пропозиції творців конфігураціях працює на операційних системах Windows, Mac OS і Linux, а з недавнього часу й на платформах мобільних пристроїв, що значно підвищило мобільність роботи, особливо враховуючи пандемічну складову сьогодення.

Це цікаво: назва «1С» — це смислове скорочення від найголовнішої переваги даного ПЗ на момент його створення. Справа в тому, що творець програми, Сергій Нуралієв, був переконаний: на отримання від ПЗ необхідної інформації бухгалтер повинен витрачати не більше 1 секунди. Хоча, є й інші гіпотези щодо походження назви: єдина система, єдиний стандарт, перший сорт і навіть Один Сергій. Серед версій і емпіричний, випадковий формат створення назви (що багатьом здається малоймовірним), і навіть хитрість, яка необхідна, щоб назва компанії стояла першою у списку конкурентів-компаній, який раніше друкувався в довідниках (при сортуванні за алфавітом цифри ставляться першими). І все ж перша версія виглядає найбільш правдоподібною.

Про переваги та недоліки

Як було сказано раніше, програма 1С: Підприємство не є єдиним варіантом для компаній та організацій і, з усім тим, завжди є предметом вибору більшості з них. Чому так відбувається і чи є і недоліки (та наскільки вагомі вони)?

До числа переваг відносять:

  1. Відкрита конфігурація – саме відкритий програмний код дає можливість адаптувати будь-яку з компонентів під потреби конкретного підприємства. Цим займається 1С-фахівець, якому під силу розробити строго «заточену» під конкретний бізнес програму.
  2. Індивідуальне проєктування – кожен користувач може створювати й згодом доопрацьовувати проєкти, що враховують специфіку бізнес-процесів тієї чи іншої організації.
  3. Технологічна платформа – вона єдина для всіх програмних продуктів, і це означає, що всі прикладні рішення можуть бути досить швидко стандартизовані за сучасними вимогами, а усі проєкти – масштабуються за потребою.
  4. Простота продукту – незважаючи на широкий функціонал, не вважається специфічним програмним забезпеченням, і тому навчитися роботи в ньому може практично кожен співробітник. При проходженні курсів і кураторстві технічної підтримки ймовірність людського фактора та можливих помилок практично зведена до нуля.
  5. Універсальність – продукт підходить і може бути адаптивний абсолютно для всіх сфер бізнесу.

Недоліками ж заведено вважати такі особливості програми:

  1. Платна адаптація базового продукту – створення тих чи інших конфігурацій вимагає залучення стороннього фахівця, який згодом буде підтримувати, обслуговувати та допрацьовувати компоненту.
  2. Основні конфігурації – Управління торгівлею, Підприємство, Бухгалтерія без адаптації не підходять для сфери послуг, спеціальних об'єктів або роздрібної торгівлі – знову ж таки, необхідне доопрацювання фаховим спеціалістом.
  3. Оновлення продуктів платні – навряд чи можна віднести це до недоліків, і все ж. Всі нові версії повинні купуватися користувачем, і це цілком логічно – творцям необхідні кошти на підтримку ПЗ і розробку нових рішень.

Які варіанти роботи з програмою 1С: Підприємство існують

  1. Через клієнт-сервер – оптимальний варіант, при якому вся інформація зберігається на сторонніх серверах. Цілісність і безпечних даних контролюється професіоналами, які відповідають за в тому числі й стабільність роботи програми-клієнта. Це – найкращий вибір для одночасного використання ПЗ декількома людьми (від 10 осіб та більше), в тому числі для кардинально різних завдань. При цьому у користувача / організації є можливість вибору сервера, на якому буде проводитися робота. Це можуть бути як платні, так і безкоштовні SQL-сервера – орендовані чи придбані.
  2. Файловим методом – в даному випадку вся інформація зберігається в одному файлі, що виявляється зручним форматом для малих підприємств (наприклад, там, де ПЗ використовується суто для бухгалтерського обліку). Забезпечити доступ декількох людей в такому випадку складно: швидкість роботи буде значно знижена, тому максимум це – 3-5 осіб. Але головний мінус даного варіанту – висока ймовірність втрати всієї важливої інформації в разі, якщо відбувається зламання комп'ютера.

Важливо: вся система 1С: Підприємство – як базова, так і доповнена конфігураціями – здатна сполучатися з багатьма типами торгового обладнання і працювати з ними в безперебійному режимі. Це: датчики обліку відвідувачів, електронні ваги, сканери штрих- і QR-кодів, термінали, реєстратори фіскального типу та інше.

Що таке компоненти

Це – ті самі адаптивні функціональні доповнення, за допомогою яких можна використовувати можливості ПЗ для конкретно поставлених завдань окремо взятого підприємства. Співвідносячи їх певним чином (приблизно, як конструктор), у користувача є можливість налаштувати функціонал, впровадивши в нього тільки необхідні опції. Щоб зрозуміти аналогію, можна уявити, що 1С: Підприємство – це виробництво, а автомобілі, які воно випускає – і є конфігурації. І у користувача є можливість вибрати марку, тип кузова, бюджет, колір та інше. Нижче, в таблиці – розшифрування кожної з типових конфігурацій.

Компонента Можливості
1 Робота з документами Компонента для ведення комплексного документообігу підприємства, яка дає можливість підтримувати всі процеси, що їх стосуються, в тому числі затвердження та узгодження. Дозволяє як створювати документи, так і завантажувати вже готові або відскановані формати.
2 Облік виробництва Планування будь-яких виробничих операцій, в тому числі розрахунок собівартості продукції (попередньої і фактичної), оцінка завантаження обладнання, залученого до виробництва і т. д.
3 Фінансовий облік Планування бюджету та відстеження відповідності звітності йому, повноцінний контроль всіх фінансових питань, що стосуються діяльності компанії.
4 Торгівля Склад Ціноутворення, знижки, акції, обліки продажів, складу та взаєморозрахунків – все для організації роздрібної та оптової торгівлі.
5 Управління взаємозв'язками з клієнтами Проведення масових розсилок, робота з клієнтською базою, реєстрація будь-яких взаємин з клієнтами, сегментація бази тощо.
6 Зарплата Кадри Передбачає можливість ведення розрахунків зарплати співробітників, а також планування програм з навчання і мотивації персоналу. Підходить для ведення кадрового обліку.
7 Бухгалтерський облік Це – повноцінний функціонал, призначений для бухобліку компанії / підприємства. Особливості – спрощена система торговельної діяльності, обліку виробничих операцій і ведення зарплати. Підходить для створення звітів по балансу, рахунках, сальдо та ін.

Важливо: всі конфігурації відкриті до обміну даними одна з одною. Це означає, що облікові дані з, наприклад, Управління торгівлею можуть бути відправлені на обробку в бухгалтерію і навпаки.

Як правильно вибрати конфігурацію і для чого це робити

З тим, які конфігурації існують і за які функції вони відповідають, ми вже розібралися. Але ж є ряд компонент, в яких опціонал збігається. Так як все ж зробити правильний вибір?

  1. Зрозуміти, які саме процеси необхідно автоматизувати. Важливо розуміти, що погана автоматизація одразу ж дорівнює зниженню прибутку (мінус продуктивності персоналу, швидкості реакції на запити та тому подібне). Саме тому слід заздалегідь продумати, які процеси вимагають і автоматизації, і оптимізації. Припустимо: бухгалтери змушені працювати по-старому у вбудованих офісних додатках комп'ютера, рутинні завдання розтягуються і не виконуються вчасно, складно відстежити фінансовий стан підприємства, а дорогий товар часто йде під списання без зрозумілих причин. Найбільш повні конфігурації від офіційного постачальника будуть коштувати в рази дорожче, ніж ті, які створені вручну програмістами.
  2. Завжди мати на увазі правило «а якщо...». Це означає, що конфігурація повинна припускати такі зміни, як: збільшення кількості співробітників, зміна формату нарахування заробітної плати, розширення товарного асортименту або запуск власного виробництва. Безумовно, мова йде про ті «якщо», які плануються або будуть впроваджені найближчим часом, а не просто гіпотетично мають місце бути.
  3. Зрозумійте, чи достатньо вам функціоналу типових рішень. Як приклад, можна взяти досить поширену, але стандартну конфігурацію Управління торгівлею в контексті використання в спортивному клубі. Безумовно, і опції аналітики, і фінансового обліку, і продажами або складом – все це важливо та необхідно. Але саме доопрацювання дозволять удосконалити базові функції. Погодьтеся, для спортивного центру були б цінними такі інструменти, як: налаштування заробітної плати співробітників з урахуванням погодинної форми вироблення, процентних ставок, преміальних за виконання плану; облік абонементських карток; функції для створення розсилок по мессенджерам, смс та електронній пошті; опція планування занять і картотека клієнтів із зазначенням дати та часу зустрічі з тренером тощо. Саме ці функції можуть бути створені лише завдяки так званій «авторській» версії програми.
  4. Якщо сумніваєтеся – використовуйте можливість демо-тестування. Багато компаній, що надають підтримку на аутсорсі, дають можливість протестувати дане програмне забезпечення. Це – відмінна можливість зрозуміти, чи вирішить ПЗ завдання бізнесу та чи буде по факту зручніше, ніж те рішення, яке використовується на поточний момент.
  5. «Відокремити зерна від полова» — якщо вам потрібно всього пару функцій в тій чи іншій компоненті , не варто купувати всю конфігурацію. Доцільніше буде замовити доопрацювання необхідних функцій у 1С-програміста, ніж переплачувати сотні, а то й тисячі гривень за функціонал, який простоює і не приносить користь бізнесу.

Як працювати в 1С: кілька важливих порад для початківців + бонус-рекомендація для тих, хто вже знайомий зі специфікою цього ПЗ

Конструктивно меню цієї програми досить зрозуміле: весь інструментарій розташований інтуїтивно логічно, тому якщо у вас є навіть мінімальний досвід «спілкування» з офісним ПЗ, розібратися буде нескладно. Меню традиційно розташоване в «шапці» програми, а у користувача є можливість змінювати його опціональність і конфігурацію. Примітно, що незалежно від виконуваної операції, всі кореневі пункти інтерфейсу завжди доступні у верхній частині вікна. Це:

  • Сервіс – функціональний пункт меню, який призначений не для роботи з даними, а для відстеження операцій в програмі: кількості активних користувачів, даних журналу реєстрації тощо. Найчастіше використовується адміністраторами та технічними фахівцями.
  • Звіти – необхідний інструмент для отримання зведеної інформації організації. Це – багатофункціональний пункт, в якому логічно групуються усілякі звіти: з продажу, залишків по складу тощо.
  • Документи – в пункті міститься внутрішня, вхідна та вихідна документація організації. Використовуючи вбудовані фільтри, можна викликати певні підпункти: витрата, прихід, грошові кошти та інше.
  • Довідники – тут знаходиться вся інформація, необхідна для роботи вашого підприємства: контакти, назви організації, з якими ведеться співпраця, клієнти, підрозділи, номенклатура та інше. Саме з довідників можна незліченну кількість разів використовувати ту інформацію, яка до цього була внесена у звіти або інші документи.
  • Операції – дозволяє відкрити всі наявні в системі об'єкти тієї чи іншої конфігурації. Рідко використовується рядовими користувачами, але для «просунутих» саме тут відкрита можливість виклику функцій, які використовуються найчастіше.
  • Файл – аналогічний такому ж пункту безлічі офісних програм, служить для відкриття, збереження і обробки файлів.

* (інші кореневі пункти доповнюються в залежності від більш вузької спеціалізації ПЗ).

Далі – кілька практичних порад: з чого почати роботу з , якщо до цього ви стикалися тільки з Excel чи аналогічними йому програмами ведення обліку. Позначена нижче послідовність дій виконана на прикладі конфігурації «Управління торгівлею».

До слова, – це програма з можливістю доопрацювання, тому одне й те ж ПЗ, встановлене та використовуване в різних організаціях, може виглядати зовсім по-різному (код тут відкритий, тому програму легко адаптувати під конкретний спектр завдань).

  • Довідники. Їх необхідно заповнити, причому внести всі необхідні для роботи статистичні дані, включаючи: назву компанії, постачальника, місце зберігання, номер складу та іншу інформацію. В цьому випадку важливо або дотримуватися тієї логіки, яка вже існує, або створити зручну для себе структуру, наприклад: категорія, теки, алфавітний порядок та інше. Важливо позначити, в якому вигляді буде вноситися інформація, і дотримуватися його щодо всіх типів продуктів (перевага завжди за більш інформативними варіантами). Наприклад: м'яч футбольний (1) або м'яч футбольний, жовтий, 22 см, в сітці (2). Зрозуміло, пріоритет буде стояти за другим варіантом. І пам'ятайте – саме точна ідентифікація товарів дозволить виключити проблеми з обліком або пересортом.
  • Залишки. Інформація про фактичні залишки вноситься другим пунктом – після того, як ви заповнили категорію довідників. Залишки – це не тільки про товари, а й про кошти, в тому числі ті, які знаходяться на розрахункових рахунках. Єдина відмінність – в характері документів: для грошових коштів в касі «Прибутковий касовий ордер», для товарів – «Оприбуткування товарів» і так далі. Зверніть увагу: для того, щоб отримати деталізацію, всі кошти слід вносити окремо – по конкретній особі, постачальнику чи іншим даним. Надалі всі документи будуть відображатися в гілці Операції – Документи, яка знаходиться в стандартному меню .
  • Перевірка. Незважаючи на те, що програма практично повністю автоматизує процес роботи з базами, людський фактор виключати все ж не варто. Саме тому прикінцевим етапом важливо перевірити всі дані, які перед цим були внесені в програму. Зрозуміло, в ПЗ передбачені функції для здійснення перевірок – це 1С: Звіти. Згрупуйте їх по товарах, номенклатурі, тому чи іншому складу, а ще цікаво, що результат можна отримати не тільки в типовому форматі програми, але й в більш звичному для багатьох Excel.

Важливою порадою як новачкам, так і тим, хто вже давно працює з даною програмою, буде наступна: регулярно створюйте копії баз даних. Наприклад, раз або два на тиждень, замінюючи попередню версію актуальною. Це – можливість попередити гіпотетичні неприємності з інформацією внаслідок пошкодження самого ПЗ, зараження комп'ютерів вірусами, технічного зламання сервера або комп'ютера та інших негараздів, запобігти яким майже неможливо. Найкраще в цих цілях використовувати сторонні носії, наприклад, флеш-карту або жорсткий диск переносного типу. Для створення копії можна також використовувати автоматизовані програми або ж робити це вручну.

Бонус-рекомендація від «ІТЕЗ»: в 1С: Бухгалтерія є можливість ставити нагадування щодо виконання завдань для себе та для інших користувачів. Для цього перейдіть в розділ «Мої завдання». А повідомлення про нові або прострочені завдання можуть приходити на пошту – для цього достатньо встановити галочку на пункті «Повідомляти поштою».

Для чого потрібно супровід 1С: Підприємство?

Першою чергою – щоб уникнути збоїв в роботі програми та вчасно реагувати на будь-які контекстні та технічні зміни в роботі програми або бізнесу.

Нижче – усереднений спектр послуг з супроводу 1С: Підприємство, що зазвичай надається бізнесу:

  1. Навчання співробітників роботі з програмою – незалежно від початкового рівня знань кожного з них
  2. Встановлення необхідного програмного забезпечення на сервер (з його попередньою купівлею / орендою) або на комп'ютери співробітників
  3. Налаштування програмного забезпечення та імпорт наявних даних з інших програм / систем
  4. Доопрацювання програми в залежності від завдань і специфіки бізнесу – створення коді для тієї чи іншої компоненти
  5. Своєчасне оновлення програмного забезпечення та усунення технічних неполадок при їх виникненні
  6. Рекомендації щодо оптимізації бізнес-процесів при роботі з програмою

Другою чергою, це необхідно для адаптації досить усереднених конфігурацій забезпечення для роботи конкретного підприємства. В тому числі для:

  1. Внесення змін в інтерфейс програми та налаштування програмного продукту відповідно до специфіки роботи компанії
  2. Створення необхідної кількості облікових записів і розподілу прав доступу відповідно до функціональних обов'язків кожного зі співробітників
  3. Внесення змін у формат облікової політики кожного підприємства відповідно до вектора роботи: управління, бухгалтерський облік, оподаткування та інше.
  4. Регулярного оновлення регламентованої звітності, типової і створеної стороннім фахівцем, адаптованої конфігурації, платформи програмного продукту тощо.

Саме супровід 1С: Підприємства дозволяє розкрити весь потенціал програмного забезпечення, щоб використовувати максимум його можливостей, не відчуваючи при цьому складнощів із зайвими функціями або, навпаки, недоліком важливих інструментів.

Важливо: функціональні помилки роботи програми можуть відбитися не тільки на зручності роботи з ПЗ, але й на безпеці даних. Саме тому надважлива профілактика, а також можливість вкрай швидко розв'язати проблему, якщо вона з'явиться.

Поширені запитання

  • Чи можна використовувати програму 1С: Підприємство в Україні?

    Так, якщо ваше підприємство не належить до державних структур. Обмеження від СБУ у зв'язку із санкціями, накладеними на безліч російських продуктів і діджитал-систем, не належать до приватного бізнесу. Державні ж компанії зобов'язані використовувати будь-який інший продукт для автоматизації бізнес-діяльності. https://www.ukrinform.ua/rubric-economy/2229766-zaborona-1s-privatnij-biznes-ne-zacepit-lise-derzavni-strukturi-sbu.html

  • 1С: Підприємство – це платна програма?

    Так, платна, причому це стосується як базової версії 1С: Підприємство, так і всіх конфігурацій і оновлень. Якщо вам пропонують одноразово придбати безкоштовну версію, пам'ятайте – такі збірки не підтримуються офіційними виробниками й часто можуть нести в собі загрозу стосовно безпеки даних.

  • Де можна знайти безкоштовну версію 1С: Підприємство?

    Офіційних версій програми, які були б безкоштовними для користувача, не існує. Компанія надається лише демо-продукт, термін дії якого закінчується через 30 календарних днів з моменту активації. Безкоштовними піратськими версіями користуватися не рекомендується – ймовірність витоку даних і використання їх в шахрайських цілях практично 100%-ва.

  • Навіщо потрібно оновлення 1С: Підприємство і як воно відбувається?

    Як і будь-який інший програмний продукт, цей також проходить технічну «реконструкцію» на регулярній основі. Це необхідно для того, щоб автоматично отримати нові регламентовані звіти, розширити інструментарну базу, отримати рекомендації та розширені можливості по господарських операціях і роботі з програмою та інших важливих оновлень. Їх, ці оновлення, можна самостійно відстежувати на офіційному сайті виробника (при оформленні підписки всі оновлення можна завантажувати безпосередньо з ресурсу) або ж делегувати це завдання фахівцям із 1С: Підприємство.

  • Як навчитися працювати в 1С: Підприємство?

    Для цього є кілька варіантів рішень: записатися на відповідні курси – офлайн або онлайн, переглянути навчальні відео на загальнодоступних ресурсах (наприклад, Youtube), залучити стороннього фахівця – експерта, який допоможе вам і співробітникам компанії розібратися з незнайомим програмним забезпеченням або ж його оновленими конфігураціями. При замовленні послуги з супроводу 1С: Підприємство ви гарантовано отримуєте комплексний процес навчання всіх співробітників.

Передові ІТ-рішення для розвитку бізнесу

Ваш технологічний партнер для досягнення успіху в бізнесі. Отримайте конкурентну перевагу за допомогою наших передових ІТ-послуг. Зверніться до нас сьогодні та залишайтеся попереду в цифровій гонці.

Отримати консультацію

Телефон

+38 (098) 220 97 25

Графік роботи

Робочий час

Пн - Пт: 9:00 - 18:00